Måleribranschen är tuff men ändå ljus. Det finns många verksamma inom yrket men efterfrågan har växt sig allt större under dom senaste åren. Tack vare det finns det utrymme för ännu fler och för den som funderar på att starta ett eget måleri finns det några saker som är bra att tänka på. Förutom det allra mest praktiska som att skaffa sig en F-skattsedel är det smart att fundera hur brett man ska jobba, samt marknadsföra sig på rätt sätt.
Inriktning för måleri
Olika målerier kan ibland erbjuda vissa inriktningar medans andra är mångsidiga och tar på sig alla möjliga typer av jobb. Det kan handla om att tapetsera en vägg likaväl som att måla om en fasad. Någon dag kanske det är dekormålning i ett trapphus som står på schemat och något annan dag något helt annat. Fundera på om du har någon särskild inriktning du vill trycka lite extra på, eller om du kan tänka dig alla typer av jobb.
Stort eller litet område för nytt måleri
Anton driver ett eget måleri i Stockholm, där han valt att begränsa sina tjänster inom ett visst område. Konkurrensen i stan är stor och han tycker att resandet mellan dom olika stadsdelarna tar för mycket tid. Han håller sig därför i den del i Stockholm där han själv bor men tvingas ibland tacka nej till kunder som hört gott om honom.
I samband med att man startar sin nya firma kan det vara klokt att fundera på hur stort område man vill ta sig an. Det tar tid att resa fram och tillbaka, speciellt i trafiktäta städer som Stockholm, och det kan vara skönt att ha nära hem vid dagens slut. Nackdelen är att man precis som Anton kanske måste tacka nej till kunder, så man får helt enkelt väga för- och nackdelar mot varandra.
Marknadsföring för måleri i Stockholm
Ska man starta eget är det viktigt att man marknadsför sig på rätt sätt, så att kunderna hittar till en. Anton har valt att begränsa sig till ett mindre område jobbar mycket med sociala medier för att nå ut till sina kunder. Vill man däremot vara verksam inom ett större område kan man annonsera i tidningar för att nå ut till fler. Genom att skriva till exempel måleri i Stockholm har man stor chans att hitta nya kunder inom ett stort område, vilket är ett plus för den som väljer att jobba så.